🗎 Descarregueu aquí la tutoria sencera per a ESO, BATX, CICLES
Hem de ser conscients que hi ha molta gent al nostre voltant que ens cuida i que nosaltres també ens hem de cuidar. Cuidant-nos, aconseguirem canviar el món.
L’arbre és un element viu que creix a l’entorn d’un centre, la llavor, i que va creixent deixant un anell.
Cadascun d’aquests anells és el testimoni del pas del temps: les estacions, les secades, les pluges, els nutrients de què ha disposat…
DINÀMICA 1:
Com l’arbre, nosaltres creixem des de dins i totes les experiències viscudes ens deixen marca. No hi ha dubte que la cura és quelcom que ens fa la vida millor.
Si mirem els anells de l’arbre com els anells de la nostra vida…
- En quins moments de la nostra vida ens hem sentit cuidats? Com ens hem sentit?
- En quins moments de la vida hem sigut cuidadors? Com ens hem sentit?
- Què faig per cuidar-ME?
Per fer aquesta dinàmica podem imprimir per cada alumne un tall d’un tronc d’arbre on hi escriurà les seves respostes.
Amb aquest material es pot fer un mural; si en algunes aules teniu un test amb llavors o plantes perquè els alumnes les vagin regant/cuidant, es poden cremar aquests fulls escrits perquè serveixin d’adob.
DINÀMICA 2:
Anem a descobrir fins a quin punt els nostres alumnes s’han cuidat, han cuidat i s’han deixat cuidar aquest estiu o recentment.
Si us voleu fer una idea de la dinàmica podeu visualitzar aquest vídeo.
Als alumnes se’l llegirà una bateria de preguntes; per respondre, podeu triar entre diferents opcions:
- Els alumnes es col·loquen en una zona de l’aula o pati, i, si la resposta és si, faran un pas endavant… Qui més endavant acabi, més expert en la cura serà. Que faci un pas endavant qui…
- Els alumnes faran la travessa de la cura, marcant amb una X quan la resposta sigui afirmativa. Com més X tinguin marcades, més experts en la cura seran.
Podem fer que els alumnes que vulguin expliquin algunes de les seves experiències de cura.
DINÀMICA 3:
Els alumnes es divideixen en grups. Cada grup pensarà accions concretes per tal de:
- cuidar-se a un mateix
- per cuidar a la família
- per cuidar als amics
- per cuidar aula-escola
- per cuidar la natura
Es poden recollir les respostes en papers de colors i col·locar-les al voltant d’un tros de tronc d’arbre i compartir el que han escrit entre tots.
Disposem d’una enganxina del -nos per a cadascun dels alumnes. És per enganxar-la a la portada de l’agenda una vegada feta l’activitat, com a gest de compromís amb l’objectiu educatiu.